Fra mit hjørne på Emmery's

Hold da op et regnvejr det har været både i går og i dag. Sådan et vejr kalder på hygge, en god latte, læsning og kage. Jeg tog forbi Emmery’s på Guldsmedegade i Århus netop på denne regnvejrs mandag, for at nyde mine regnvejrs-blues, som jeg rent faktisk nyder til fulde. Omkring kl. 11 åbnede jeg døren ind til den originale Emmery’s, den første, den der har lagt stilen for resten af Emmery’s butikkerne. Selvom vi skriver 2014, har butikken formået at kombinere det postmoderne med ånden fra 1911, hvor konditor Jens Jensen Emmery åbnede den første butik sammen med sin kone Emma. Emmery drev konditoriet frem til sin død i 1937, hvor stedet blev opkøbt og man valgte at ekspandere midt i 90’erne, hvor kæden Emmery’s blev født.


Det hyggelige sted på Guldsmedgade bugner af lækre økovarer, og der bydes på et kæmpe sortiment af varer til at tage med hjem samt brød, kager, kaffe og juice. Emmery’s er 90%-100% økologiske, og er dygtige til at skilte med, hvad deres varer indeholder.

Man føler sig ikke som kunde hos Emmery’s i Guldsmedegade, men nærmere en gæst. De søde medarbejdere i butikken er imødekommende, smilende og klar på at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål til sortimentet, eller ikke helt ved, hvad du har lyst til.


 Jeg hoppede på en stor latte, en lækker bolle med græskarkerner, smør, ost og jordbærmarmelade og sluttede af med et herligt stykke rabarbertærte med skyr til. Og nå ja, måtte jo tanke op på en latte mere undervejs – den smagte så godt, at den røg lige ned. Der var enormt meget smag i særligt jordbærmarmeladen og tærten, hvor man tydeligt kunne smage, at der var kælet for detaljen. Mums!


 Når man sidder et sted som Emmery’s kan man ikke lade være med at kigge på menneskerne omkring en. Emmery’s på Guldsmedegade dannede denne regnfulde mandag rammen omkring familier til brunch, veninder der ordner verdenssituationen over en cappucino, et ældre ægtepar der nyder hinandens selskab og iværksætteren, der har dagens arbejdsstation ved et af de runde borde. (Der er gratis Wi-Fi!)Stedets diversitet giver en god dynamik, og der er plads til alle typer gæster.

Jeg vil snarest kigge forbi Guldsmedegade igen og sige hej til de søde piger, og ikke mindst Helle, den daglige leder i butikken – hun er da en cutie pie! Og mon ikke jeg er nødt til at shoppe et stykke rabarbertærte næste gang, når turen går forbi Emmery's igen..


Udarbejdet i samarbejde med Emmery’s…