Rejsetips - New York // #1

Her kommer et par tips omkring vores tur til NYC. Der er sikkert meget mere at sige, men her kommer the basics.

Et smukt billede jeg tog på en aften gåtur på Times Square

Vi boede på Marmara Manhattan, som ligger ved 2nd Av og 94 st. Vi havde en studio, hvor der var rigtig god plads og et fint køkken, så vi kunne lave morgenmad hjemme og smøre forkost til at tage med på tur. Dette sparede os for mange mange penge, og så fik vi lige det vi helst ville have. Vi havde rugbrød med hjemmefra, så vores frokost var god og solid hver dag på farten.
Det kostede ca. 1000,- pr. nat, og var en del af et tilbud via Hotels.com.

Vi købte et 7 day pass (unlimited) som kostede 30$ og vi tog metroen fra 96th street når vi skulle afsted. Metrosystemet er nemt at hitte ud af, men vær opmærksom på construction work i weekenden, hvor metroen har nogle stationer, hvor den ikke stopper. I disse situationer stod vi af ved 86th street og gik hjem. For New Yorkerne er det helt crazy at gå ”så langt” men det er blot en smuttur for os. Vi gik enormt meget, og tog ikke en taxa en eneste gang (bortset fra til og fra lufthavnen). På med de gode sko – på den måde ser man også byen på en helt anden måde. Når først man har fattet vejsystemet herovre, er det super nemt at finde rundt! Alt er firkantet.

Vi bestilte take-out et par gange fra Delizia, fordi vi kom så sent hjem alle dage og det var så hyggeligt at sidde i lejligheden. De laver en LÆKKER pasta kødsauce og gode pizzaer. Vi gav ca. 150,- i alt for to personer inklusiv tax og drikkepenge de gange vi bestilte der fra.
Ydermere anbefaler vi V A R M T at besøge Club A. Det er et steakhouse ejet af Bruno, som er en velklædt, ældre herre der gerne går og hyggesnakker med gæsterne. Stemningen er helt nede på jorden, men samtidig enormt eksklusiv og romantisk. Vi var helt høje efter besøget her, og maden var ubeskrivelig god. Hvis man skal sammenligne den prismæssigt og madmæssigt med noget i Danmark, ligner den MASH på maden, men selve stemningen og omgivelserne findes ikke i Danmark.
Et must er også at besøge Ladurée, som laver de kæreste og mest lækre små macarons, som man får med i små gaveæsker. Vi gav 26$ for en smuk æske med 8 macarons i, så det er en rigtig dyr fornøjelse, men absolut et besøg værd hvis man er frisk på en fin oplevelse. Selve butikken er et pastel himmerige med smukke æsker, bånd og kager.

Et must er at tage en hestevognstur i Central Park. Der holder en masse vogne ved hjørnet af parken nærmest 5th Av. og 59th street. Det tager 20 minutter og koster 50$, som er fixed price. Det er simpelthen reguleret af loven, og ALLE turene koster 50$, der er ingen der må tilbyde en billigere tur. Vi havde Macarons fra Ladurée med i en fin æske og sad under tæppet i vognen og spiste dem mens vi så Central Park.
Vi besøgte MoMa (Museum of Modern Art) hvilket var rigtig godt. Der er lidt for alle, og man behøver ikke være kunst-nørd for at nyde et besøg her.
Frihedsgudinden er også et must, men for os var det rigeligt at se hende from a distance, så vi tog en gratis tur med Staten Island Ferry, hvorfra man kan se damen. Overfarten tager ca. 20 minutter og den sejler ca. hver halve time.
Efter turen på båden gik vi over på Brooklyn Bridge (Ikke super spændende, men så har vi set den).

Madame Tussauds besøgte vi også, men dette var lidt skuffende. Vi har besøgt den i London, men dette var ikke at sammenligne med. Det er meget mindre. Dog stadig fine figurer.