Kvinden i buret..

Pyh jeg synes der er rimelig meget tryk på for tiden. Kender I det? De der perioder hvor der simpelthen sker for meget på en gang og det er lidt svært at overskue hele baduljen.
Så skal der vælges noget fra og skabes luft - det kan været svært, men det kan været livsnødvendigt..
 
Lige et par vise ord, inden I skulle høre om min weekend!
I dag efter job kom min mor til Aarhus og vi hentede sammen takeout hos Olinico. Til jer, der endnu ikke har været hos Olinico og hente mad endnu - DO IT!
 
Anyhow. Bagefter gik turen til Biocity, hvor vi så "Kvinden i buret". Vi er begge fans af alle bøgerne om Afdeling Q, så forventningerne lå højt, da vi ankom (lidt sent) til biffen.
 
Source: fiktionogkultur.dk
 
Allerede fra begyndelsen af filmen, var jeg fanget.
Filmen fanger i høj grad højdepunkterne fra bogen, men får naturligvis ikke alle detaljerne med.
I hovedrollen som Carl Mørch ses Nikolaj Lie Kaas, som løfter rollen til flotte højder med sin sarkastiske, lettere nedladende og samtidig dybt professionelle personlighed.
Fares Fares i rollen som Assad overraskede mig meget, da han udseendes mæssigt slet ikke stemmer overens med billedet jeg har fået af ham via bogen. Han spillede dog rollen formidabelt og fik de små lingvistiske træk, som er meget karakteristiske for Assad med.
Sonja Richter spiller den bortførte Merete, som bliver udsat for en umenneskelig tortur i trykkammeret af sin fangevogter. Jeg blev fysisk dårlig af scenerne fra trykkammeret, men dette skal kun forstås som, at det var en meget overbevisende sceneopsætning samt skulespil fra Sonja, næsten uden at sætte ord på det hun følte.
Den der spillede mest fantastisk og rørende var dog Mikkel Boe Følsgaard i rollen som Merete Lynggaards lillebror, som er psykisk syg. Uden ord formår han at spille en så overbevisende rolle som psykisk syg, at man føler en trang til at passe på den stakkels fyr.
De allervarmeste anbefalinger her fra - se filmen.
 
Source: nordiskfilm.com
 
 


Etiketter: