Om projekt bryllupskage..

Denne weekend stod i kagens tegn, og ikke hvilken som helst kage. Jeg skulle nemlig endelig lave den bryllupskage, som jeg har haft planlagt og forberedt til punkt og prikke længe.
Brudeparret havde valgt smage og design, så det var jo bare at komme i gang :)
 
 
 
Mange har spurgt, hvordan processen omkring en sådan kage er, når jeg laver den, og det vil jeg da meget gerne pinde lidt ud :)
Kagen blev lavet i min fars hus i Ry, da den krævede lidt mere køleskabsplads, end min lille lejlighed kunne rumme ;)
 
Det hele starter selvfølgelig med, at brudeparret finder ud af, hvor mange personer det er til, hvilke smage de ønsker samt valg af bunde. Til sidst vælges designet.
Fyldet i denne kage var jordbær/rabarber mousse, hindbærmousse og chokolade ganache.
 
Denne gang skulle det være til 135 personer og kagerne skulle være firkantede. Bundende blev bagt en uge før brylluppet og frosset ned - de er lige så friske når man tager dem op igen.
De forskellige mousse'er og ganache'er som skal i en sådan kage skal altid laves dagen før, så husblassen kan nå at sætte sig.
 
 
Kagerne samles med en bagering og vita vrap omkring og sættes på køl inden den smøres op med smørcreme og overtrækkes med fondant.
 
Når det er gjort, skal kagerne stables - og det er slet ikke så svært.
Man skal bruge plastikrør/skjulte søjler, f.eks. disse fra Specialkøbmanden. På den måde støtter kagerne på søjlerne og ikke på hinanden - dette sikrer en stabil opsætning.
 
 
 
 
Så langt, så godt. Kagen var pyntet med satinbånd som bord.
 
 
Anden sektion af kagen stablede jeg på grecian pillars, som går igennem anden kage og støtter tredje kage under pladen. Wilton pladerne og søjlerne passer sammen og er i god kvalitet - de kan bruges igen og igen.
 
 
Så blev kagen samlet og klar til pyntning.
Friske blomster skulle der til, men sådan nogle store roser er dyre. Derfor kontaktede jeg Billigblomst i Tilst og de sørgede for 30 cremefarvede roser for 180 kr.
 
Jeg vil gerne lave en mere detaljeret forklaring med billeder næste gang jeg samler en sådan kage - denne gang var jeg bare så optaget af at gøre mig umage, så glemte alt om billeder i processen :)
 
 


Etiketter: , , ,