Cupcakes med stevia...

Kære cake-lovers..

I anledning af, at jeg var inspireret af mine nye cupcake cases fra Miss Etoile, og at det er min mors fødselsdag i dag, måtte jeg jo bage cupcakes. (Of course!)

Jeg bagte vanilje cupcakes på en ny måde - nemlig uden sukker, men med stevia sukker i stedet. Det indeholder ingen kalorier. Halleluja for et scoop. Jeg var noget skeptisk overfor, om det nu også ville smage ordentligt, men det kunne jeg hurtigt tage i mig igen. 
Hvad er Stevia? Find svaret her

Sådan skulle de have set ud. Marengsen faldt imidlertid sammen, og jeg måtte rethinke mit design ;)


I kageopskriften skulle der 140 g sukker i, hvilket svarer til ca. 560 kcal. 
I Stevia sukker er der 390 kcal pr. 100 g, MEN der skal kun bruges meget lidt.
Jeg kom 17 g Stevia i, hvilket svarer til ca. 66 kcal. 
Man sparer næsten 500 kcal (hvilket kan sidestilles med en times Bodyfit f.eks..)
Det er jo næsten sund bagning. ;)

Et tværsnit af en af kagerne.
Jeg havde fyldt cupcakesne med hindbærmousse og tobleronecreme. Mums!
Hindbærmoussen var også sødet med Stevia i stedet for sukker. 10 gram skulle der blot til, imod de 100 gram sukker jeg plejer at bruge. 

Stevia er helt klart noget jeg vil bruge i min bagning fremover, meeen rigtigt sukker står nu stadig i skabet. 
Kagerne bliver lidt mere blege og hæver lidt anderledes, så når der skal bages noget, som ikke skal tildækkes af frosting, vil jeg nok bruge almindelig sukker. 

Etiketter: , ,